Mr Tourette & Jag - Kursdag

• Metoder, strategier och förhållningssätt som fungerar
  • Om mänskliga möten som gör skillnad

I alla grupper klasser, barngrupper, arbetsgrupper, behandlingsgrupper osv. finns ofta någon som beter sig ”annorlunda”, som bryter mot sociala koder och mönster, en person som vi inte riktigt förstår oss på och som kan reta en till VANSINNE! Vi vill så gärna göra rätt, bemöta rätt… men vet inte alltid hur?

Han stampade omotiverat i golvet, upprepade fula ord, skrattade när han slogs, dunkade tvångsmässigt huvudet i väggen och drev lärare, kamrater och omgivning till VANSINNE. Varför?

Med egen erfarenhet av Tourettes syndrom och OCD (tvångssyndrom) ger Pelle Sandstrak oss ett unikt inifrånperspektiv, som bidrar till vår förståelse av ett annorlunda beteende och ger oss bättre kunskap om förhållningssätt, metoder och bemötande.

Det finns aldrig ett bättre sätt att förstå och lära än av den med egen erfarenhet. Pelle – ett stort TACK!

”Det här var bättre än 50 konferenser….”

”Bättre än så här kan det inte bli! Har definitivt breddat min förståelse för och kunskap om ´annorlunda beteenden` och helt klart ökat min insikt i vad ett lyckat bemötande kan åstadkomma!”

Innehåll:

• Föreläsning
  • Många praktiska exempel
  • Workshops
Du lär dig:
  • Metoder, förhållningssätt och strategier som fungerar

Pelle Sandstrak är föredragshållare, kursledare och författare. Boken ”Mr Tourette och jag” utkom 2008. Brittiska Sigma Films äger optionsrätten att filma boken.

I priset ingår lunch samt fika på för- och eftermiddag.

Välkommen till kursen om hur du bättre kan lyckas att klara ditt viktiga uppdrag att hjälpa dem du arbetar med att möta framtidens utmaningar. Ett lyckat bemötande är värt massor i form av minskade samhällskostnader för vård och omsorg och inte minst för individen.

Inget bokningsbart än!
För bokning ring: 0510 236 36 eller besök vår hemsida på www.biljettplatsen.se

Telefonbokning
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Tema i fokus
Utåtagerande barn och ungdomar - orsaker och pedagogiska strategier.
Lasse Lindsjö har långvarig erfarenhet av arbete som psykolog i förskola och skola och som lärarutbildare/rektorsutbildare. Lasse talar så att ett svårt tema blir både roligt och mycket konstruktivt.

Fem gånger mer kärlek! Att vägleda ”bråkstakar” framgångsrikt!
Barn som bråkar, skapar kaos, blir osams med kompisar, helt enkelt ställer till det för sig själva och sin omgivning – hur kan vi leda dem framgångsrikt? En föreläsning med Martin Forster

ADHD och Aspergers syndrom - Ännu mer "Hjälp, hur gör man"? Föreläsning
Med två egna diagnoser har Lotta Abrahamsson en unik förmåga att förstå och beskriva hur individer med ADHD/AS kan tänka. Hon visar metoder, förhållningssätt samt analysverktyg som verkligen fungerar

Glass eller godis? - Rasande rolig retorik för små barn!
En föreläsning med Gunlög Å Lindell för dig som vill ge barn bästa möjlighet att: våga ta plats och tala inför varandra, argumentera och lösa konflikter verbalt och utveckla en god självkänsla.