Flickor och pojkar med ADD

ADD som också benämns ADHD utan hyperaktivitet är relativt vanligt bland barn och vuxna. Trots det är ADD fortfarande ett okänt funktionshinder för många.
Malene Larssen är utbildad lärare och arbetade under flera år med att undervisa barn i synliga funktionshinder. Numera arbetar hon som journalist och gav 2008 ut sin första bok ”Är jag normal, mamma?”.
Malenes dotter har diagnosen ADD. Redan i förskoleklassen fanns misstankarna där, men inte förrän fem år senare fick dottern diagnosen.
- Barn som har diagnosen ADD feltolkas ofta som sega, trötta och i värsta fall ointresserade barn, vilket de inte alls är. Med rätt bemötande, bra struktur, enkla knep och ett kreativt tänkande ger man barnen förutsättningar att lyckas. Att få en diagnos är viktigt och en förutsättning för ett bra liv. Men det är viktigt att inte se den som en begränsning utan som en öppning.
Föreläsningen är uppdelad i tre delar där Malene bland annat svarar på följande frågor:
• vad är svårigheterna för ett barn med diagnosen ADD?
• hur kan det vara att växa upp, gå i skolan, vara förälder till ett barn med ADD?
• vilka förändringar kan man göra för att underlätta för en person med diagnosen?
Publikröster efter vårens föreläsningar:
"En fantastisk kvinna/mamma som föreläste. Det märktes att hon även hade lärarkompetens!"
"Jag ville bara tacka för en helt underbar föreläsning i Malmö! Den tog rakt in i mitt hjärta och nu har jag också fått min sons läkare att beställa din bok. När jag lyssnade på dig var det som om du pratat om min son ,det blev nästan kusligt och än mer när jag läste boken.Tack för att du och din dotter finns och vill sprida kunskap och bryta fördomar. Ni kommer alltid att finnas i mitt hjärta!"
"Ett mycket bra föredrag framfört med humor och glädje trots det viktiga budskapet och som alla borde informeras om."
"Alla som arbetar i grundskolan borde höra denna föreläsning om just ADD."
"Det vore bra om alla rektorer och verksamhetschefer fick lyssna på detta viktiga ämne."