Konflikthantering för kvinnor med ledande befattningar

Sofia Norberg
Sofia Norberg

Lite mer civilkurage och mindre snack bakom ryggen skulle stoppa många konflikter redan i dess linda.
– Som chef har du inte i uppgift att lösa andras konflikter, utan att bolla tillbaka och få medarbetarna att prata med varandra, säger Sofia Norberg, konsult i konflikthantering.

En av utgångspunkterna för att få ett bra arbetsklimat är också att chefen inte själv agerar utifrån rykten utan verkligen har på fötterna i en konfliktsituation.

Detta och mycket mer kommer denna dag om konflikthantering att handla om.

FÖRMIDDAG

Förebyggande arbete

Föreläsning varvat med diskussioner och övningar:

Ju mer vi vet om våra egna äkta känslor desto större möjlighet har vi att använda vårt förnuft när vi samarbetar med andra människor och gör oss förstådda i sociala relationer. Vi är hjälpta av att kunna tolka, förstå, respektera och hantera våra egna och andras känslor.

Som ledare får jag tänka i dubbla perspektiv. Hur fungerar jag i mina egna konflikter och vad får det för betydelse när jag ska hantera mina medarbetares. Glöm inte den viktiga utgångspunkten att konflikter framförallt kan hanteras genom dialog mellan de inblandade. Du som ledare kan hjälpa till att stötta i dialogen, men kan inte åta dig uppdraget att ändra på dina medarbetares beteende på egen hand.  

• Självkännedom: Är det arg jag är nu? Eller ängslig? Vad behöver jag vara uppmärksam på i den här situationen utifrån hur jag fungerar och reagerar?

Vad hindrar mig att agera i den här konfliktsituationen?

• Empati: Utifrån kunskap om mig själv kan jag se och förstå andra människors perspektiv. Hur kan de andra ha tänkt? Är jag intresserad av vad andra människor känner? Hur hanterar jag kvinnlig och manlig aggresivitet?

Kan jag agera och vara neutral?

• Ansvar: När jag vet vad jag själv känner och dessutom lite om vad som rör sig inuti andra, då kan jag ta ansvar för mitt uppdrag och mitt samspel med andra.

Har jag ansvar för den här konfliktsituationen?

• Kommunikation: Jag väljer vad jag säger och jag säger i huvudsak sådant som jag är beredd att ta ansvar för. Kommunikationens kvalitet påverkas mycket av hur tydlig jag är och överhuvudtaget om jag har tränat på att nå fram med det budskap jag har. Vi får inte heller glömma att kommunikation också handlar om att lyssna och syna manipulation och härskartekniker. Hur bemöter du t ex "lilla-gumman"-attityder?

Utifrån denna kunskap både förhindrar vi några konflikter och ser till att de som uppstår blir så konstruktiva som möjligt och undviker att de blir genusbundna.

EFTERMIDDAG

Konflikthantering – När konflikten är i gång

Föreläsning varvat med diskussioner och övningar

• Hur tar jag tag i konflikter som finns bland min personal?
  • Hur unviker du att göra konflikten könsbunden?
  • Hur tar jag tag i konflikter där jag själv har involverats?
  • Hur gör jag med dolda konflikter jag fått kännedom om?

Genomgång och praktiska övningar av metoder för att hantera konflikter på arbetsplatsen.

En konflikt består av en som har rätt,

OCH

En som har rätt.

Sök kompromiss på bästa sätt! 

Målgrupp

Kvinnor med ledande befattningar.

Utbildningsledare
Sofia Norberg. Sofia är föreläsare, ledarskapskonsult, coach och författare.

Verksamheten bedrivs framförallt inom områdena:

• Ledarskap
  • Medarbetarskap
  • Kommunikation
  • Samarbetsträning
  • Konflikthantering
  • EQ-utveckling

Kunderna finns i näringslivet, i den offentliga sektorn och i skolan.

Den viktigaste utgångspunkten i Sofias föredrag, seminarium och handledning är att vi behöver kunskap om oss själva för att effektivt kunna leda andra. Vi måste kunna lyssna, tolka och förstå likväl som nå fram med våra egna budskap. När man väljer en ledande roll kommer andras missnöje som en naturlig följd. Det gäller att hantera sig själv utifrån detta.

Sofia arbetar mycket med att vägleda chefer till skapa ökad motivation och mer jämt fördelat ansvarstagande hos sina medarbetare.

För att fungera bra som ledare är det viktigt med

• Självkännedom - Ju mer jag vet om mig själv - desto större chans har jag att handla sakligt och förnuftigt.
  • Empati - Utifrån kunskap om mig själv se och förstå andra människors perspektiv.
  • Ansvar - Förståelse av värdet med utvecklad förmåga till ansvar.
  • Kommunikation - Identifiera och utveckla min egen kommunikationsförmåga.
  • Problemhantering - Utveckla min förmåga att hantera problem och konflikter.

Sofia har tillsammans med Bodil Wennberg skrivit två böcker:

- Våga Chefa (Schibsted 2007)

- Makt, känslor och ledarskap i klassrummet (Natur och Kultur 2004)

Hålltider
08:30 Samling, kaffe
09:00 Start
12:00 Lunch
14:30 Kaffe
16:00 Avslutning

Anmälningstiden går ut
13/9 Göteborg
4/10 Malmö

Samarbetspartner
Utbildningen genomförs i samverkan med Bäckaskog Seminarier AB (www.backaskogseminarier.se)

Kundbetyg från tidigare föreläsning

Vad var det bästa med utbildningen?

"Konkreta exempel. Bra metod för hur man agerar i en konflikt. Väldigt kunnig och inspirerande föreläsare! Mycket bra."
Lisbeth Martinsson, Dala Vatten och Avfall AB

"Sofies skickliga sätt att föreläsa, hennes kompetens inom området, samtalen i gruppen".
Christine Arvidsson, Fredrika Bremergymnasiet

"Många goda råd. Ett humoristiskt sätt att hantera ett svårt ämne. Proffsigt, bra föreläsare."
Boel Norell Winlund, Huddinge kommun

Rubrik Datum & Tid Ort & Plats Biljetter  
Kommunutbildning
2012-10-16
09:00 - 16:00
Göteborg
Meddelas senare
Platser kvar
2,995kr exkl moms
Kommunutbildning
2012-11-08
09:00 - 16:00
Malmö
Meddelas senare
Platser kvar
2,995kr exkl moms
För bokning besök vår hemsida på www.biljettplatsen.se

SKAPA ETT EGET KONTO
Skapa ett konto på biljettplatsen. Du får en överblick över dina bokningar och kan skriva ut din biljett.

Telefonbokning
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Föredrag i fokus
Stora Må Bra Dagen
Nu är det dags för Stora Må Bra Dagen! Anmäl dig och din arbetsgrupp till en dag fylld med inspiration för att må bra, äta gott och rätt, god sömn och motivera dig till att nå dina mål. Glada skratt utlovas under dagen. Passa på att må bra, helt enkelt!

ADHD/AS Hjälp hur gör man? Tänk om...
ADHD OCH ASPERGERS SYNDROM – HJÄLP HUR GÖR MAN? - Ny bok! Uppdaterad föreläsning med Lotta Abrahamsson Hur arbetar vi stödjande och framgångsrikt med barn och ungdomar som har Aspergers syndrom/ADHD? Med två egna diagnoser har Lotta en unik förmåga att förmedla ett inifrånperspektiv.

Hur handskas med krävande föräldrar och svåra samtal?
Hur gör man när föräldrakontakten går i baklås? Det kan handla om en förälder som är uppfodrande, ifrågasättande, stressad och som tycks lägga all sin frustration och sitt dåliga samvete i ditt knä. Den egna känslan kan ropa attack eller försvar...

Mr Tourette och jag - (föreläsningsföreställning)
Se Pelle på SVTs 'En författare, en bok' den 16 maj, kl 19.00. NY BOK! släpps 28 mars. Pelle Sandstraks föreläsning är inte lik någon annan. En föreläsning som pendlar mellan allvar,komik, pedagogik och teater. Se turnéplan eller boka direkt till din arbetsplats.