Att möta människor i sorg

- ett seminarium om sorghantering och sorgprocesser
Dagen ger dig
- insikter om vad sorg är
- förståelse för olika sorgreaktioner
- kännedom om våra vanligaste myter om sorg
- redskap i möte med sörjande
Om seminariet
Sorgen finns alltid runt omkring oss, mer eller mindre framträdande. Vi vill alla vara ett stöd och hjälp när någon drabbas av en sorg, men ofta blir vi osäkra och vet inte hur vi ska bete oss och/eller vad vi ska säga. Det finns en rädsla för att ”göra personen upprörd” och för att själv göra bort sig I vår kultur får vi inte lära oss mycket om hur vi ska hantera egen och andras sorg.
Du får under seminariet kunskap om hur du på bästa sätt möter en sörjande person. Ofta upplever sörjande att mäniskor i omgivningen känner sig besvärade av deras reaktioner. Många personer känner sig obekväma och osäkra inför ett möte med en människa i sorg. Vad säger jag? Ska jag säga något eller kanske låtsas som om inget hänt? Hur hanterar jag en situation där den sörjande gråter? Hur vet jag om den sörjande vill prata om det som hänt? Sorgreaktionen är unik och skiljer sig åt från person till person såväl som från ett tillfälle till ett annat.
Ur innehållet;
- Vad är sorg?
- Sorg, mer än dödsfall och skilsmässa
- Sorgprocessen
- Vanliga myter om sorg
- Det lyssnande hjärtat
- Att söka flykt i tillfälliga lättnader
- Sorgreaktionen
Utbildningsledare
Yvonne Sjöberg. Yvonne är certifierad sorgterapeut, och har erfarenhet från arbete med krisgruppshantering. Yvonne är även diplomerad stressterapeut, driver företaget Odeas och har bred erfarenhet från arbete med människor.
Hon arbetar med personalhälsa/ friskvård samt är projektkoordinator i folkhälsoinstitutets hälso- och livsstilsprojekt ”Ett aktivt och hälsosamt åldrande”.
Målgrupp
Personal som möter såväl egen personal som brukare med sorg. Personal inom skola, socialtjänst, vård och omsorg, sjukvård samt HR. Ansvariga för organisation och ledning av krisgrupper.
Hålltider
13:00 Start
14:30 Kaffe
16:00 Avslutning
Pris
995 kr, exkl moms
Ingår
Kaffe
Anmälningstiden går ut den
23/8 Stockholm
13/9 Göteborg
27/9 Malmö
Anmälan är bindande. Skicka gärna ersättare vid förhinder.