Pedagogisk kunskap om ADHD, p1/p2

Han är entreprenör/samhälls- och beteendevetare med en fil.mag. i pedagogik från Uppsala universitet. Han driver två företag med fokus på socialt företagande - han kallar det för "empowerment by ADHD".

p1 - Federico berättar om hur han lyckats omvandla sin ADHD till en tillgång efter att ha fått diganosen i vuxen ålder. Detta efter ett liv kantat av misslyckanden med en kaotisk barndom, ungdomsbrottslighet, fängelsevistelser, utbrändhet m.m. Allt förakrat i aktuell forskning om ADHD, sociala och psykosociala problem.

p2 - Under handledning av Federico får deltagarna diskutera ADHD i grupper med en caseuppgift som underlag. Vid uppdragsutbildningar anpassas uppgiften efter uppdragsgivarens specifika behov.

Läs mer/programmet

Recensioner

Innehållet, framställningsförmågan och koncentrationen är utomordentligt bra. Jag har varit fängslad och har lärt mycket framförallt av den systematisering du presenterat på ADHD området. Tack för en givande dag!

Tack Federico!
Bra att du varvar fakta om ADHD med egna erfarenheter. Du är lätt att lyssna på. Tiden gick fort – då är det intressant.
Bra att du riktar dig med praktiska råd till oss lärare.

Jag har hört andra föreläsa som har ADHD och alla har haft missbruk och kriminalitet. Det Federico gör till skillnad från andra jag hört är att tala om vikten av sitt eget ansvar i tillfrisknandet. Han använder sina styrkor och sin enorma drivkraft på ett sätt som passar hans funktionshinder. De andra använder sitt funktionshinder som ensam förklaring till deras beteende, handlande och bemötande socialt. Väldigt bra struktur i Federicos berättelse, tydligt språk och ”komiska” inslag. Alla borde höra honom.

Mycket intressant föreläsning där kombinationen av forskning och självupplevda händelser vävdes samman på ett informativt och lättsamt sätt. Bra med konkreta exempel. Att lyssna på din föreläsning ger positiv inspiration i mitt fortsatta arbete.

Läs mer/recensioner

OBS! Det går bra att endast delta på p1, pris 395 kr exkl. moms, KONTAKTA OSS

Inget bokningsbart än!
För bokning besök vår hemsida på www.biljettplatsen.se

SKAPA ETT EGET KONTO
Skapa ett konto på biljettplatsen. Du får en överblick över dina bokningar och kan skriva ut din biljett.

Telefonbokning
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Föredrag i fokus
Stora Må Bra Dagen
Nu är det dags för Stora Må Bra Dagen! Anmäl dig och din arbetsgrupp till en dag fylld med inspiration för att må bra, äta gott och rätt, god sömn och motivera dig till att nå dina mål. Glada skratt utlovas under dagen. Passa på att må bra, helt enkelt!

Jobbiga samtal med "besvärliga" personer - eller samtal för förändring (föreläsning)
Vi behöver alla strategier för att lättare hantera jobbiga samtal/situationer och arga människor. Ibland råkar vi ut för svåra situationer och ”jobbiga samtal”, som en ”sur” förälder, en "kaxig" elev, en "trångsynt" kollega eller en oförstående chef.

Fem gånger mer kärlek! Att vägleda ”bråkstakar” framgångsrikt!
Om 5-1 regeln i fråga om kommunikation och gränssättning. Forskning indikerar förhållningssätt som ger utdelning.Barn som bråkar, skapar kaos, blir osams med kompisar, ställer till det för sig själva och sin omgivning – hur kan vi leda dem framgångsrikt? En föreläsning med psykolog Martin Forster.

Mr Tourette och jag - fristående del 2 - Vägen framåt inifrån och ut!
Se Pelle på SVTs 'En bok, en författare' 16/5! Tiden är mogen för att höra (fristående) uppföljning i Pelles fantastiska life story! Flera direkt från livet exempel, pricksäkra associationer och unika insidertips! Se turnéplan eller boka till din arbetsplats, lena.wittorf@medalgon.se, 070-7882898.