Motivationsarbete och besvärliga samtal

Utveckla dina kunskaper i lösningsinriktade professionella samtal
Det finns många teorier som handlar om hur man bäst bedriver ett samtal. Forskning visar att behandlingens resultat hänger ofta ihop med behandlarens förmåga att skapa förtroende och dialog med klienten. Teknik och metod är ett hjälpmedel men räcker inte alltid för ett lyckat resultat.
Föredraget vänder sig till dig som vill utveckla dina kunskaper i praktiskt arbete. Du eller ditt arbetslag skulle vilja känna en större trygghet i mötet med de önskningar, krav och behov som finns i många arbetssituationer. Besvärliga samtal kan bli utvecklande samtal.
Grundläggande samtalsmetodik
- Från teori till praktik- vad innebär lösningsfokuserat tänkande
- värdegrunder i lösningsfokuserade samtal
- vad uppskattar klienten, patienten hos behandlaren
- vad uppskattar man inte för egenskaper hos behandlaren
- hur når man resultat
- målformulering i praktiken
Arbetsmetoder i praktiken
- hur hanterar jag besvärliga samtal
- hur hanterar du klientens krav och hur gör man när man inte tycker likadant?
- hur bygger man vidare på klintens egna resurser
- hur motiverar man någon som inte vill förändra sig?
- begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet i behandlingsarbetet?
Målgrupp
Personal inom sjukvård, socialtjänst, skola, öppenvård, arbetsförmedling, försäkringskassa, polis, företag, etc. som i sitt yrke möter människor där samtalet är viktigt för att uppnå goda resultat och nöjda medarbetare.
Om föredragshållaren
Ywonne Peterson är fil.mag. i socialt arbete, familjeterapeut, psykoterapeut (steg 1) och arbetar sedan många år med handledning, utbildning inom lösningsfokuserat förändringsarbete. Hon är även författare till boken: Väga mig hit och Väga mig dit. Vad inte alla vet om bemötande och behandling av överviktiga barn. Föredragshållare bl a i Bryssel " BASO 7th.Update: New insights on treatment. 2010.