Att välja livet - en far och dotters kamp

Min pappa var en knarkare
Jag var klumpig och inget vidare bra på något i skolan, jag hade svårt att koncentrera mig och fick tidigt stödundervisning. Mitt stora intresse var teater. Jag antar att det var känslan att för en liten stund få vara någon annan. På nätterna grät jag mig ofta till sömns med ett fotografi av min pappa och med ett gosedjur jag fått av honom i famn. Alla visste att min pappa var en knarkare. Men det var aldrig någon som frågade hur jag mådde. Vid 20 års ålder var jag själv missbrukare.
Hade det kunnat förhindras?
Jessica växte upp med en pappa som missbrukade under hela hennes uppväxt och som under långa perioder var dömd till fängelse för narkotikarelaterade brott. Men varför blev det så? Hade detta kunnat förhindras?
Jessicas pappa Krystian, var bara fyra år gammal när han tillsammans med sin mor kom till Sverige från Polen. Förväntningarna på det nya landet var höga, lyckan låg där och bara väntade. Men Krystians drömmar skulle krossas brutalt. Han hade svårt i skolan och blev ofta inlåst av sin pappa i gårdens jordkällare. Vid 11 års ålder började Krystian missbruka droger. Det skulle bli trettiofyra fängelsevistelser och trettio år av svårt missbruk innan mardrömmen var över. Vändpunkten kom 1999, under det sista fängelsestraffet. Då fick Krystian, efter egen begäran, till slut en utredning och diagnosen blev ADHD. Med kunskap om ADHD lyckades Krystian bli fri från sitt missbruk. Men så mycket hade gått förlorat under alla år. Hans dotter var fast i ett svårt drogmissbrukande och kampen att rädda sin dotter började.
Krystian är författare till de populära böckerna Cell C2 och Den andra boken samt är en av intivativtagarna till Sävsjöviks Förstärkta familjeverksamhet som hjälper unga vuxna med ADHD som också har en missbruksproblematik
Missa inte detta föredrag
Denna historia är inte ovanlig. Det finns en stor grupp av barn som växer upp till en missbrukande förälder. De flesta barnen lider i tysthet och går ett svårt liv till mötes. För Jessicas och hennes pappa slutade det lyckligt. De tog sig ur sitt missbruk och fann varandra efter många år av svek och brutna löften. Idag berättar de tillsammans om sina erfarenheter för att ge dig redskap att tidigt upptäcka, förstå och hjälpa barn i riskzonen. De ger dig också insikten att förstå hur en missbrukare fungerar.
Detta föredrag vänder sig till dig som arbetar inom skola, vård och omsorg samt övriga intresserade!
Publikröster!
"Detta är det mest gripande föredraget någonsin!"
"Fantastisk! Jag är mållös!"
"Detta föredrag skulle ALLA männsikor höra!!"